Vieraskynä

Vieraskynä: Visuaalinen markkinointi lisää myyntiä - tämä on kivijalkaliikkeiden ässä hihassa

Vieraskynä: Visuaalinen markkinointi lisää myyntiä - tämä on kivijalkaliikkeiden ässä hihassa

Visualisti Heidi Lehto toimii Jyväskylän kaupungin Kivijalat Kuntoon-hankkeen koordinaattorina.
Teksti Heidi Lehto, Kuva: Linnea Kuhmonen
Share

8.6.2023

Share

Visualisti ja yrittäjä Heidi Lehto kirjoittaa vieraskynässään visuaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista kivijalkaliikkeille.


Kivijalkaliikkeissä on käytössä enemmän myynnin työkaluja, kuin missään muussa kaupallisessa toimintaympäristössä. Lopullisen ostopäätöksen tekee aina ihminen ja ihmisen toimintaa ohjaavat järjen lisäksi vahvasti tunteet. Kivijalkaliikkeissä voimme vaikuttaa tunteisiin välittömästi, hyödyntää ihmisen kaikkia aisteja ja ohjata asiakasta liikkumaan ja käyttäytymään myymälätilassa halutulla tavalla. Tämä ei ole taikuutta, se on visuaalista markkinointia. Mahdollisuus avaa loputtomia keinoja tehokkaan markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen ja on hyvä etulyöntiaseman vaikkapa verkkokauppaan verrattuna.

Moni on silti pulassa

Miksi pienet kivijalkaliikkeet sitten kokevat olevansa niin tukalassa raossa kaupanalan muutoksessa? Syy on usein tietämättömyys. Visuaalinen markkinointi koetaan hahmottomana taiteellisena koristeluna, joka voi olla vain kiva lisä ilahduttamaan asiakkaita. Visuaalisen markkinoinnin tutkimustietoon perustuvat faktat, sommittelun voima ja asiakkaiden käyttäytymisen ennakointi eivät ole onnistunet saavuttaneet kivijalkaputiikkeja.

Suuret brändit, kauppaketjut ja tunnetut tuotemerkit hyödyntävät visuaalisia keinoja tehokkaasti ja määrätietoisesti. Visuaalinen markkinointi ympäröi nykyihmistä vahvasti ja kokonaisvaltaisesti. Näkö- tai kuuloaistimme ottavat jatkuvasti vastaan signaaleja, joiden tarkoitus on saada meidät ostamaan jotakin. Kivijalkaliikkeet eivät ole ”tippuneet kelkasta”, vaan heiltä on usein jäänyt kokonaan rakentamatta omaan toimintaympäristöön sopiva tapa hyödyntää visuaalista markkinointia tässä ajassa. Se tapa on kokonaan erilainen kuin mihin digitaaliset alustat pystyvät.

Muutosta tarjotaan pieninä paloina

Muutos parempaan on mahdollinen, kun sitä rakennetaan pala kerrallaan. Kivijalat Kuntoon-hanke tarkasteli Jyväskylän keskustan kivijalkaliikkeitä visuaalisen ilmeen näkökulmasta. Halusimme löytää onnistumisia ja kannustaa yrityksiä yhteiseen oppimiseen. Hankkeen toteuttivat Jyväskylän kaupunki ja Laukaan kunta ja sitä rahoitti Keski-Suomen liitto. Noin 140 kivijalkaliikkeen visuaalinen ilme katutilassa analysoitiin ja tulos toimi pohjana muutosehdotuksille ja toimintahaasteille, joita lähdettiin toteuttamaan yhdessä yritysten kanssa.

Tunnin mittainen Visualistin vierailu yrityksiin oli monelle silmiä avaava.

"Mitä ihmettä, en olisi ikinä tajunnut tuota itse", kuului useamman yrittäjän suusta.

Nämä kierrokset avasivat myös visualistin silmiä kivijalkaliikkeiden haasteille. Monessa yrityksessä oli intoa ja halua oppia uutta ja ymmärrystä markkinointiin, mutta aikaa, rahaa tai voimavaroja puuttui. Mahdollisimman valmiit markkinointiin liittyvät tuotteet tai palvelut koettiin hyvänä. Uutta tietoa tai toimintatapaa pystyttiin sisäistämään vain pala kerrallaan.

Menestymiseen tarvitaan yhteistyötä

Jokainen aikakausi karsii tietynlaiset toimijat pois ja tuo uusia toimijoita tilalle. Kivijalkaputiikkien ja kaupunkikeskustojen pelastaminen ei kuitenkaan ole liian myöhäistä. Tässä ajassa kivijalkaliikkeiden ässä hihassa on visuaalinen uudistuminen. Elämykset, vastuullisuus ja helppous ohjaavat tulevaisuuden kuluttajia. Kivijalkayritykset tarvitsevat oikeaan suuntaan uudistumiselle pohjatietoa ja ymmärrystä. Ne tarvitsevat apua erottautumiseen ja omaan tapaan olla kiinnostava.

Suomen Visualistit ry lisää omalta osaltaan visuaalisen markkinoin alan tunnettuutta ja kehittää alan toimintaympäristöjä. Yhdistys luo yhteistyötä trenditoimistojen ja suomalaisten sekä eurooppalaisten toimijoiden kanssa, sekä palkitsee visuaalisen markkinoinnin onnistujia.

Mukaan muutokseen tarvitaan eri ammattilaisista koottu organisaatio, joka ottaa laajemmin kantaa pienten tai keskisuurten yritysten markkinointiin ja tulevaisuuden näkymiin. Tarvitaan tietoa, tutkimusta, perusteluja ja vastauksia, ei pelkästään kauniisti aseteltuja koristeita näyteikkunaan.

Kirjoittaja Heidi Lehto on visualisti ja yrittäjä. Sisustuskärpänen Oy:n yrittäjyyden lisäksi hän toimii Jyväskylän kaupungin Kivijalat Kuntoon-hankkeen koordinaattorina, Visualistit ry:n hallituksen jäsenenä sekä Elävät kaupunkikeskustat ry:n hallituksen varajäsenenä.