Uutinen

Virkkukoukkunen: kolmekymmentä vuotta ilon täyteistä tekstiilituotantoa

Virkkukoukkunen: kolmekymmentä vuotta ilon täyteistä tekstiilituotantoa

Teksti Erikoiskaupan liitto ETU ry
Share

3.7.2024

Share

Virkkukoukkunen on erinomainen todiste siitä, kuinka luovat ideat ja kädentaidot parhaimmillaan ovat pohja kestävälle ja menestyksekkäälle yritystoiminnalle. Alun perin käsityöyrityksenä aloittanut Virkkukoukkunen on vuosien saatossa laajentunut ja kehittynyt, mutta sen ydinarvo "myydään iloa" on säilynyt muuttumattomana.


Virkkukoukkusen perustaja ja kuosien suunnittelija Tiina Kärkäs-Sund käynnisti yrityksensä vuonna 1993 piirtämällä tekstiilejä, kirjovirkattuja pipoja ja puuvillaneuleita. Jo tuolloin yrityksen tuotteet olivat melkoisen värikkäitä ja erottuvia. Vaikka tuotteet ovat muuttuneet vuosikymmenten saatossa, perusidea on säilynyt: tuottaa iloa tuotteen omistajalle ja hänen ympärillään oleville. Tämä punainen lanka on ollut Virkkukoukkusen toiminnan keskiössä alusta alkaen.

Mikä ihmeen Virkkukoukkunen?

Virkkukoukkunen-nimi syntyi 90-luvun alussa. Aikana, jolloin englanninkieliset ja teennäiset nimet olivat muodissa. Tiina kuitenkin päätti kulkea vastavirtaan ja valitsi nimen, joka kunnioitti suomen kielen rikkautta.

”Nimi ei siis viittaa virkkuukoukkuun, vaan synonyymisanakirjan mukaisesti virkku on virkeä, pirteä ja eloisa ja koukkunenhan on koukuttava”, kertoo Tiina nimen taustasta.

Ensimmäinen pikkuruinen puoti sai tilansa Tiinan lapsuudenkodin eteisestä. Muutaman pompun kautta Virkkukoukkusen toiminta on keskittynyt Imatralle, Imatrankosken keskustan liiketaloon. Virkkukoukkunen on vallannut kolme kerrosta siten, että myymälätilat löytyvät katutasosta, kellarikerroksesta pyöritetään verkkokauppaa ja yläkerrassa sijaitsevat suunnittelutilat. 

Suomalainen käsityöperinne ja materiaalien tehokas hyödyntäminen keskiössä

Virkkukoukkunen noudattaa toiminnassaan zero waste -periaatetta, jossa pyritään hyödyntämään kaikki materiaalit mahdollisimman tehokkaasti.

”Meillä on vaatetuotannon suhteen kunnianhimoinen ajatus. Pyrimme zero waste -vaatetuotantoon eli kun ompelimossa jää paloja yli, niin tuotamme ne tänne meille ja sitten mietimme, millaisia uniikkeja asusteita saamme niistä vielä tehtyä. Olemme ideoineet muun muassa huiveja, hattuja ja pipoja sekä tehneet miehille rusetteja ja taskuliinoja. Pitää olla sellainen järkevyys ja vastuullisuus mukana kaikessa toiminnassa”, kertoo Tiina materiaalien tehokkaasta hyödyntämisestä. Kaikilla käytetyillä kankailla on kansainvälinen ÖKO-TEX-sertifikaatti.

Tiinan suunnittelemat kuosit ideoidaan vaatteiksi yhdessä mallimestari Mirkan kanssa. Ajatuksena on, että vaatteet näyttävät siroilta ja istuvat hyvin kaikenkokoisten ja -ikäisten käyttäjien päällä.

Virkkukoukkusen vaatteet ommellaan Suomessa. Vaikka tuotannon osittaista siirtämistä ulkomaille on pohdittu, pyrkii Virkkukoukkunen säilyttämään suomalaisen käsityöperinteen.

”Meillä on tunnusteluja ainakin osittaisesta tuotannon siirtämisestä ulkomaille, mikäli tuotanto meistä riippumattomista syistä ei ole Suomessa mahdollista. Totta kai Virkkukoukkusen tuotteet tehdään mahdollisimman pitkään Suomessa, mutta viime aikoina on ikävä kyllä eläköitynyt runsaasti osaavaa ja taitavaa työvoimaa, joten meidän on ollut pakko kartoittaa erilaisia vaihtoehtoja muualta Euroopasta. Työllistämme useita kokeneita ammattilaisia ja olemme hajauttaneet tuotantoamme niin, että meidän vaatteitamme ommellaan Kuopiossa, Kiteellä, Espoossa ja Tampereella sekä sisustustekstiilejä Pälkäneellä”, sanoo Tiina.

Virkkukoukkusen asiakkaita Imatran myymälässä 1.7.2024

Millainen sitten on tyypillinen Virkkukoukkusen asiakas?

Tyypillinen Virkkukoukkusen asiakas on yli 41-vuotias nainen, joka usein työskentelee koulutuksen parissa, seurakunnassa tai johtavassa asemassa virkanaisena. Virkkukoukkusen asiakkaat eivät seuraa muotitrendejä, vaan valitsevat vaatteensa oman mieltymyksensä mukaan.

”Teimme asiakastutkimuksen viime joulukuussa ja saimme melkein 1400 vastausta, mikä on todella hyvä otanta. Tutkimuksen mukaan meidän asiakkaamme on plus 41-vuotias. Nainen ja aika moni heistä on opettaja tai pappi. Sitten on paljon virkanaisia, lasten kanssa työskenteleviä ja myös monet mummot ostavat vaatteitamme itselleen lastenlastensa iloksi”, kuvailee Tiina tyypillistä Virkkukoukkusen asiakasta.

Virkkukoukkusen tuotteet eivät ole pelkästään vaatteita, vaan niihin liittyy paljon tunteita ja kokemuksia. Asiakkaat kertovat usein liikuttuvansa myymälässä tai saatuaan kiitosta vaatteista, jotka saavat heidät tuntemaan itsensä kauniiksi.

”Meidän asiakkaamme pukeutuvat persoonallisesti sellaiseen, mikä heistä itsestään tuntuu ja näyttää hyvältä tai ilahduttaa heidän läheisiään. Myymäläpäällikkömme Satu saa usein kuulla, että asiakkaalta on kadulla kysytty, että oi mistä toi vaate on hankittu. Eikä pelkästään täällä Karjalassa, missä nyt höpötellään tuntemattomienkin kanssa, vaan ihan Lontoossa ja Roomassa ja jopa Helsingissäkin. Ja kun ihminen saa positiivista huomiota joltain täysin tuntemattomalta, niin kyllähän se sitten varmasti tuntuu hirmu kivalta”, kuvailee Tiina.

Asiakaslähtöinen palvelu tärkeä osa brändiä

Ennen internetin aikakautta ja verkkokauppaa Virkkukoukkunen palveli kaukana asuvia asiakkaitaan muun muassa postitse lähettämällä tuotteiden kuvia. Nykyään verkkokauppa helpottaa myyntiä ja tavoittaa asiakkaita laajemmin. Asiakaslähtöinen palvelu on säilynyt tärkeänä osana Virkkukoukkusen liiketoimintaa.

”Ennen verkkokauppaa otin tuotteista siis ihan paperisia valokuvia ja lähetin asiakkaille. Asiakas teki valintansa ja lähetti minulle kuvat takaisin ja sitten me lähetimme hänelle tuotteet. Toki myös puhelimitse sovittiin tilauksista. Asiakas soitti lankapuhelimeen ja kysyi, että minkäslaisia kuoseja on jossain tietynlaisessa kassissa tai pussukassa ja sitten kerrottiin, että nyt on tällaista ja tällaista. Nyt meillä onneksi on verkkokauppa, mikä helpottaa ihan suunnattomasti”, kertoo Tiina verkkokauppaa edeltäneestä ajasta.

Kaupan murros ja uudet mahdollisuudet

Kaupan murros on tuonut mukanaan myös digitaalisten myyntikanavien merkityksen kasvun. Vaikka perinteiset lahjatavarakaupat ovat vähentyneet, yhteistoiminta, verkkokaupat ja pop-up-myymälät tarjoavat uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaita ja pitää erikoiskauppa elinvoimaisena.

"Kaupan murros näkyy meilläkin monella eri tavalla, mutta myös siinä, että semmoisia perinteisiä lahjatavarakauppoja on lopettanut ihan hirmuiset määrät. Meillä oli jossain vaiheessa yli sata jälleenmyyjää. Nykyisellään meillä on muutamia jälleenmyyjiä ja tuotteitamme löytyy myös pop-up-myymälöistä eri puolilta Suomea, kuten Mikkelin Kenkäverosta ja Helsingin Kampin kauppakeskuksen Nordic designers´ pop-up-myymälästä", kuvailee Tiina kaupan murrosta.

Yhteistoiminta muiden paikallisten toimijoiden kanssa on erittäin tärkeää. Virkkukoukkunen tekee yhteistyötä muun muassa Imatran teatterin ja Imatran kylpylän kanssa, mikä näkyy lisääntyneenä myyntinä teatteriesitysten aikana ja tuotteiden myymisenä kylpylän kaupassa. Lisäksi yhteistyö Imatran kaupungin kanssa on jo tuottanut Virkkukoukkusen näköisen matkailuesitteen, jota jaetaan verkkokaupan asiakkaille edistäen samalla paikkakunnan elinvoimaisuutta. Juuri yhteistyö eri toimijoiden kesken edesauttaa paikkakunnan eläväisyyttä ja houkuttelee vierailijoita.

"Minun mielestäni tämmöisellä pienellä paikkakunnalla pitää vetää yhtä köyttä. Me eri toimijat voimme omalla toiminnallamme tukea paikkakunnan eläväisyyttä, toistemme toimintaa ja saada porukkaa tulemaan tänne Imatralle", kiteyttää Tiina.

Intohimo käsityöhön, asiakaslähtöisyys ja kyky mukautua kantavat

Virkkukoukkusen tuotteet ovat kehittyneet yksittäisistä käsin piirretyistä tekstiileistä monipuoliseen printtituotantoon. Yrityksen ensimmäiset postikorttimallistot tulivat markkinoille 15 vuotta sitten, ja omat vaatemallistot ovat olleet saatavilla viisi vuotta. Kolmenkymmenen vuoden aikana Virkkukoukkunen on kokenut monia muutoksia, mutta sen sydän sykkii edelleen elämänilon ja persoonallisen pukeutumisen myymiselle.

Virkkukoukkunen katsoo tulevaisuuteen luottavaisesti. Yrityksen vahva brändi, sitoutuminen kotimaisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen sekä kyky mukautua muuttuviin markkinoihin takaavat sen, että Virkkukoukkunen jatkaa ilon tuottamista asiakkailleen jatkossakin.

”Aika entinen ei koskaan enää palaa, mutta mikä se on sitten se uusi upea tulevaisuus? Toiveena on, että pysyisi semmoisessa vireessä, että aina hoksaisi just ajoissa, että missä mennään. Nyt olemme esimerkiksi hyödyntäneet tekoälyä verkkokaupassa. Meidän verkkokauppamme päällikkö Iri on nauranut meille, että myö ei tiedetä, että onko ne verkkokaupan tekstit hänen vai Aimo-tekoälymme kirjoittamia, vaikka kyllähän Iri kaikki tekstit tarkastaa ennen julkaisua ihan itse.

Juuri nyt ajankohtaisia asioita ovat myös yhteistyössä VIBAe:n kanssa tuotettu jalkinemallisto sekä valmistautuminen brändiuudistukseen. Asioita, jotka vievät meitä nyt sitten taas vääjäämättömästi kohti uusia seikkailuja”, sanoo Tiina innostuneena.

Yrityksen perustajan ja luovan johtajan Tiinan intohimo persoonallisiin kuoseihin, käsityöhön ja asiakaslähtöiseen palveluun ovat tehneet Virkkukoukkusesta jotain erityistä ja uniikkia – jotain, mitä maailma todella tarvitsee tälläkin hetkellä.

Vas. Virkkukoukkusen näköinen Imatran matkailuesite, oik. Virkkukoukkusen perustaja ja kuosien suunnittelija Tiina Kärkäs-Sund.

Tiinan vinkit:

-Asiakkaalle:
”Toivoisin, että asiakkaat olisivat vähän skarpimpia ja vastuullisempia siitä, mihin rahansa laittavat ja minkälaisia valintoja tekevät. Jokainen voisi siellä omassa kaupungissaan käydä katsomassa, että pystyykö oman kaupungin liikkeestä hankkimaan kotimaisen tuotteen ennen kuin sen tilaa jostain ulkomailta. Näin saadaan erikoiskaupan liikkeet säilymään omassa kaupungissa.”

-Erikoiskaupan yritykselle:
”Jaksakaa pinnistellä ja löytää uusia reittejä. Kaikilla erikoiskaupoilla ei ole vielä verkkokauppoja, katsokaa sitäkin mahdollisuutta tai jos vaikka sieltä kotoa löytyy joku juniori, mikä kertoo sosiaalisen median salat, niin hyödyntäkää sekin mahdollisuus. Joskus se voi olla yllättäväkin polku, miten pääsee ihmisten tietoisuuteen, huulille ja lompakolle. Resurssit kuitenkin ovat monesti niin rajalliset.”

 

Artikkelin taustalla on sosiaalisessa mediassa kesäkuun alussa julkaisemamme ilmoitus, jossa pyysimme ilmiantamaan erikoisen hyviä erikoiskauppoja. Tahdoimme löytää yrityksiä, jotka tuottavat elämyksiä asiakkailleen ja elävöittävät paikallista yhteisöä. Saimme lähes 100 ilmiantoa, joista valitsimme neljä erikoiskauppaa kesäjuttusarjaamme.

Virkkukoukkusen ilmianto kuului näin:

"Hyvän mielen putiikki sen jokaisessa merkityksessä! Suomalaista suunnittelua ja työtä, erottuvia hyvän mielen vaatteita ja kuvankaunis myymälä - kerrankin jossain kehä kolmosen ulkopuolella."