Uutinen

Yritykset suuntaavat TikTokiin – “Seen on Tiktok is the new seen on TV”

Yritykset suuntaavat TikTokiin – “Seen on Tiktok is the new seen on TV”

TikTok on kasvattanut suosiotaan yritysten markkinointikanavana, alusta on tunnettu trendien synnyttäjänä.
Teksti Taija Lintumäki, kuva Ron Lach
Share

21.2.2023

Share

Yritykset ovat alkaneet hyödyntää TikTokia markkinointi- ja mainoskampanjoissaan. Syy tälle on ilmeinen – kanavana TikTok tavoittaa hyvin, kuukausittain jopa 1,5 miljoonaa aktiivista käyttäjää Suomessa. Suurimman hyödyn kanavasta saat, kun tunnistat sen ominaispiirteet.


TikTok on lyhytvideoiden jakamiseen keskittyvä sosiaalisen median alusta, jonka suosio lähti räjähdysmaiseen kasvuun pandemian myötä.

”TikTok on täysin omanlaatuisensa kanava, siitä ei voi verrata muihin some-kanaviin. TikTokia ei vain vilkaista, vaan sinne mennään tutkimaan sisältöä ja viihtymään”, kuvailee LM Somecon strategist Heli Annala.

Annalan mukaan TikTokia hyödyntää Suomessa jopa 1,5 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausittain. Heistä 80 prosenttia on täysi-ikäisiä.

”Päivässä sovellusta käytetään keskimäärin 92 minuuttia ja se avataan keskimäärin 19 kertaa päivässä. Täysi-ikäisten käyttäjien suuresta määrästä huolimatta TikTok on myös erinomainen kanava vaikuttaa nuoriin, koska aikaa käytetään siellä runsaasti”, toteaa Annala.

Alusta on tunnettu trendien synnyttäjänä ja monien hauskojen ja kekseliäiden ideoiden lähteenä. TikTokissa trendit syntyvät usein, kun käyttäjät alkavat jäljitellä toistensa videoita ja lisäävät siihen oman henkilökohtaisen kosketuksensa. Trendit voivat liittyä erilaisiin aiheisiin, kuten tansseihin, haasteisiin, meikkityyleihin, ruokavalintoihin tai urheilusuorituksiin. Käyttäjät jakavat videoitaan haasteen yhteydessä tietyn hashtagin alla, jolloin muut käyttäjät voivat löytää haasteen ja osallistua siihen.

”TikTok-trendeille on tyypillistä, että ne vuotavat kanavan ulkopuolelle ja TikTokin trendejä ja videoita näkyy nykyään todella paljon esimerkiksi Instagramissa. Muut kanavat nappaavat myös teknisiä ideoita TikTokilta”, sanoo Annala.

TikTokin algoritmi näyttää käyttäjille sisältöä, joka perustuu heidän katsomis- ja tykkäystottumuksiinsa. Algoritmi analysoi myös sitä, kuinka kauan käyttäjät katsovat tiettyjä videoita, joten alusta pyrkii näyttämään käyttäjille sisältöä, joka on heidän mielestään kiinnostavaa ja merkityksellistä. Tämä tarkoittaa sitä, että sisältö, joka on suosittua, saa enemmän näkyvyyttä.

”TikTokin algoritmi oppii hyvin nopeasti tarjoilemaan käyttäjälle kohdennettua sisältöä. Muista some-kanavista poikkeavaa onkin, että TikTokin algoritmi painottaa sisältöjä, ei julkaisijaa. Käytännössä mahdollisuudet tavoittavuuden kannalta ovat uniikkeja, sillä myös uudet käyttäjät voivat nousta viraaliksi”, kertoo Annala.

Suomessa TikTokia käyttää päivittäin 1,5 miljoonaa käyttäjää, joista 80 % on täysi-ikäisiä. Kuva: Anastacia Shuraeva.

TikTok on paljon muutakin kuin tanssivideoita

Yritysten kannattaa aloittaa TikTok-markkinointi luomalla oma yritystili. Tämä mahdollistaa yrityksen brändin esittelemisen, sisällön jakamisen, käyttäjien kanssa kommunikoinnin ja mainoskampanjoiden tekemisen alustalla.

”Brändeille TikTok on valtava mahdollisuus. TikTokin mukaan 43 prosenttia käyttäjistä kokeilee jotain tuotetta tai käy jossain paikassa sen jälkeen, kun ovat nähneet sitä nostettavan TikTokissa”, kertoo Annala.

Tärkeintä on kuitenkin luoda sisältöä, joka on relevanttia ja kiinnostavaa kohderyhmälle. TikTokin kohderyhmä haluaa nähdä helposti lähestyttävää sisältöä, usein hauskuudella varustettuna. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen tulee luoda sisältöä, joka on sekä informatiivista että viihdyttävää.

”Kanavaan kannattaa useimmiten tuottaa täysin omannäköistä sisältöä, jossa korostuu aitous, autenttisuus ja jopa kotikutoisuus. Erityisesti opetusvideot ovat suosiossa ja vaikka kanava elää hauskasta ja viihteellisestä sisällöstä, on siellä paljon myös vakavampaa asiantuntijasisältöä”, sanoo Annala.

Muun sosiaalisen median tavoin, myös TikTokissa toimii ihmislähtöisyys.

”Ihmiset kannattaa nostaa pääosaan. Tällä saat luotua kiinnostavuuden lisäksi persoonallisuutta ja inhimillisyyttä brändille. TikTokissa kannattaa leikitellä, ihmiset voivat olla myös sidosryhmistä, esimerkiksi asiakkaita. Ja vaikka tavoitteesi on markkinoida, niin tee sisältöä kanavan ehdoilla. Ei siis pelkkää mainossisältöä, vaan myös orgaanisia videoita”, ohjeistaa Annala.

Annalan käytännön vinkit TikTokin valloittamiseen

  • Suosi aina pystykuvaa, sosiaalista media seurataan useimmiten kännykällä, jolle pystykuva sopii.
  • Ääni on äärimmäisen merkityksellinen TikTokissa, käytä siis aina ääntä. Ääntä voit tuottaa sisältöön eri tavoilla: musiikki, voiceovers ja ääniefektit. TikTok-yritystilit voivat käyttää ainoastaan TikTokin rojaltivapaita ääniä. Yritystili ilmoittaa, mikäli kappale ei ole käytettävissä tilillä ja ehdottaa mahdollisia rojaltivapaita kappaleita.
  • Kokeile rohkeasti myös TikTokin omia efektejä, esimerkiksi text-to-speech -puhuja ja erilaiset äänifiltterit.
  • Myös efektejä löytyy TikTokista todella runsaasti, niitä kannattaa hyödyntää rohkeasti
  • Tekstitä! Kuulija katsovat videoita myös ilman ääntä. Tärkeää on, että teksti on tehty TikTokin omalla editointityökalulla, SEO myös sisällössä huomioon. Tekstitys palvelee myös saavutettavuutta ja löydettävyyttä.

Annala toimi kouluttajana Erikoiskaupan pulssissa: TikTok yrityskäytössä. Lisää tietoa sosiaalisen median hyödyntämisestä löydät LM Somecon Sosiaalisen median trendikatsaus 2023 -katsauksesta.